BAUHAUS 100 years 100 години БАУХАУС

The Bauhaus movement originated in Weimar on April 1, 1919 when the manifesto for a new school, the Weimar State Bauhaus, was announced on a pamphlet. The school was founded by German architect Walter Gropius as a merger of the Weimar Saxon Grand Ducal Art School and the Weimar Academy of Fine Art.

Движението Баухаус възниква във Ваймар на 12 април 1919 г., когато е обявен в брошура манифестът на новото държавно Ваймарско училище. Училището е основано от германския архитект Валтер Гропиус, след сливането на Ваймарската саксонска художествена школа и Ваймарската художествена академия.

Валтер Гропиус, “Манифест и програма на Баухаус” (1919)

Крайната цел на всички визуални изкуства е цялостната сграда! а Разкрасяването на сградите, някога е било най-благородната функция на изобразителното изкуство; то е било незаменим компонент  на великата архитектура.

Днес изкуствата съществуват в изолация, от която могат да бъдат спасени само чрез съзнанието, съвместните усилия на всички занаятчии. Архитектите, художниците и скулпторите трябва да се разпознаят отново, и отново да се научат  да възприемат съставния характер на сградата както като цяло, така и в отделните й части. Само тогава тяхната работа ще бъде пропита с архитектурния дух, който се е загубил като „салонно изкуство“. Старите училища на изкуството не бяха в състояние да произведат това единство; как биха могли, изкуството не може да се научи. Те трябва да бъдат обединени още веднъж със съвместна работа. Самото рисуване  и  живописния свят на модела на дизайнера  и приложния артист трябва да се превърне в свят, който се изгражда отново. Когато младите хора, които изпитват радост от художественото творчество, отново ще започват работата на живота си чрез учене на занаята, тогава непродуктивният „артист” вече няма да бъде осъждан за дефицит на артистичност, защото сега техните умения  ще бъдат запазени за занаятите, в които те ще могат да постигнат отлични постижения. Архитекти, скулптори, художници, всички ние трябва да се върнем към занаятите! Защото изкуството не е „професия“. Няма съществена разлика между художника и занаятчията. Художникът е възвишен майстор. В редки моменти на вдъхновение, изпреварвайки съзнанието на волята му, небесната благодат може да накара работата му да процъфти в изкуството. Но умението в един занаят е от съществено значение за всеки артист. В това се крие основният източник на творческото въображение.

Нека тогава да създадем нова гилдия на занаятчиите без класовите различия, които издигат арогантна бариера между занаятчия и художник! Заедно нека желаем, зачеваме и създаваме нова структура на бъдещето, която ще обхване архитектурата и скулптурата и живописта в едно единство, което един ден ще се издигне към небето от ръцете на милиони работници като този кристален символ на нова вяра.

Валтер Гропиус

Програма на Staatliche Bauhaus In Weimar (Държавното училище във Ваймар)

Staatliche Bauhaus е резултат от сливането на бившата Grand-Ducal Saxon Academy of Art /Херцогска саксонска академия за изкуство, с бившата Grand-Ducal Saxon School of Arts and Crafts /Германска саксонска школа по изкуства и занаяти, във връзка с новосъздадения филиал на архитектурата

Цели на Баухаус

Баухаус се стреми да обедини всички творчески усилия в едно цяло, да обедини всички дисциплини – от практическа арт-скулптура, живопис, ръчни занаяти и занаяти – като неделими компоненти на новата архитектура. Крайната, макар и далечна цел на Баухаус, е единното произведение на изкуството – голямата структура – в която няма разлика между монументално и декоративно изкуство.

Баухаус иска да обучи архитекти, художници и скулптори от всички нива, според  техните способности, да станат компетентни занаятчии или независими творци и да формират работно общество от водещи и бъдещи художници-занаятчии. Тези хора, от сроден дух, ще знаят как да проектират сградите хармонично в тяхната цялостна структура, довършителни работи, орнаменти, и обзавеждане.

Принципи на Баухаус

Изкуството се издига над всички методи; само по себе си то не може да се научи, но занаятите със сигурност могат.

Архитекти, художници и скулптори са занаятчии, в истинския смисъл на думата; последователно, цялостно!

Гропиус, 1919 г. Манифест на Баухаус  2

Обучението в занаятите, придобито в работилници и в експериментални и практически обекти, се изисква от всички студенти като задължителна основа за цялото художествено производство.

Трябва постепенно да се изграждат собствени работилници и да се сключват споразумения за чиракуване с външни работни срещи.

Училището е служител на работилницата и един ден ще бъде погълнато от нея. Затова няма да има учители или ученици в Баухаус, но майстори, калфи и чираци.

Начинът на преподаване произтича от характера на ателието: Органични форми, разработени от ръчни умения. Избягване на всякаква твърдост; приоритет на творчеството; свобода на индивидуалността, но строга дисциплина на обучението. Изпитите за майстор и калфа, съгласно устава на Гилдията, се провеждат пред Съвета на майсторите на Баухаус или пред външни майстори.

Сътрудничество на студентите в работата на майсторите. Осигуряване на комисии, също и за студенти.

Взаимно планиране на обширни, утопични структурни проекти – обществени сгради и сгради, насочени към бъдещето. Сътрудничеството на всички майстори и студенти-архитекти, художници, скулптори-в тези проекти с цел постепенно постигане на хармония между всички съставни елементи и части, които изграждат архитектурата.

Постоянен контакт с ръководителите на занаятите и индустриите на страната. Контакт с обществения живот, с хората, чрез изложби и други дейности.

Ново изследване на естеството на изложбите, за решаване на проблема с изобразяването на визуални произведения и скулптура в рамките на архитектурата.

Насърчаване на приятелски отношения между учители и студенти извън работата; следователно игра, лекции, поезия, музика, костюмирани партита. Създаване на весел церемониал на тези събирания.

Обучението в Баухаус включва всички практически и научни области на творчеството. А. Архитектура, Б. Живопис, С. Скулптура, включващи всички клонове на занаятите.

Студентите се обучават в занаят (1), както и в рисуването и живописта (2) и науката и теорията (3).

  1. Занаятчийско обучение – или в наши собствени, постепенно разширяващи се работилници или във външни работилници, към които студентът е обвързан по договор за чиракуване – включва: а) скулптори, каменоделци, циментови работници, дърворезбари, керамични работници, гипсови колела; ключари, учредители, метални токари, в) майстори на шкафове, г) художници и декоратори, художници на стъкло, мозаечни работници, емайлери, д) и т.н. дърворезъри, литографи, художествени принтери, занаятчии, е) тъкачи.

Занаятчийското обучение е в основата на всички обучения в Баухаус. Всеки ученик трябва да научи занаят.

Гропиус, 1919 г. Манифест Баухаус 3

  1. Обучението по рисуване и живопис включва: а) скициране на свободна ръка по памет и въображение, б) рисуване и живопис на глави, живи модели и животни, в) рисуване и живопис на пейзажи, фигури, растения и натюрморти, г) композиция, д) изпълнение на стенописи, панелни снимки и религиозни храмове, е) дизайн на орнаменти, ж) надписи, з) конструкция и проекция, и) проектиране на екстериори, градини и интериори, й) дизайн на мебели и практически артикули.
  2. Обучението в областта на науката и теорията включва:

а) история на изкуството – не представена в историята на стиловете, а по-скоро за по-нататъшно активно разбиране на историческите работни методи и техники, б) науката за материалите, в) анатомията от жив модел, г) физическа и химическа теория на цвета, д) методи за рационално рисуване; е) основни понятия за счетоводство, договаряне на договор, персонал; ж) индивидуални лекции по теми от общ интерес във всички области на изкуството и науката.

Раздели на обучение

Обучението е разделено на три курса: I. курс за чираци, II. курс за калфи, III. курс за младши майстори.

Обучението на индивида е оставено на преценката на всеки майстор в рамките на общата програма и работния график, който се преразглежда всеки семестър. За да се даде на студентите възможно най-разнообразни и всеобхватни технически и артистични занимания, работният график ще бъде организиран така, че всеки архитект, художник и бъдещ скулптор да могат да участват в част от другите курсове.

Приемане

Всяко лице с добра репутация, независимо от възрастта или пола, чието предишно образование се счита за адекватно от Съвета на майсторите, ще бъде допуснато, доколкото това позволява пространството.

Таксата за обучение е 180 марки годишно (тя постепенно ще изчезне изцяло с увеличаване на приходите на Bauhaus). Необходимо е да се заплати и  входна такса от 20 марки. Чуждестранните студенти плащат двойни такси.

Отправете запитвания до секретариата на Staatliche Bauhaus в Ваймар.

Април 1919 г. Администрацията на Staatliche Bauhaus в Ваймар: Валтер Гропиус

April 25, 2019 · dobrina · Comments Closed
Tags:  · Posted in: Актуална информация, Други, Публикации на български, Публикации на други езици, Текстове на български, Текстове на други езици