ИЗЛОЖБА ГРАДСКИ МОМЕНТИ / CITY TIME ПЕТЪР МАЛИНА

600X160__titulni-petr-malina    260X260__malina-malylogocc_sofia320X320__poster_maly_malina

27.04.2016 18:00 – 30.05.2016

Петър Малина: Градски моменти

Изложба живопис на Петър Малина, абсолвент на пражката Художествена академия.

Откриването е на 27 април в 18 часа в Чешкия център в София. Продължава до 30 май 2016 година.

ГРАДСКИ МОМЕНТИ / CITY TIME

Петър Малина (1976) рисува така, както другите гледат. Но има различни гледни точки, които разказват за различни неща. Картините на Малина запечатват заобикалящия ни свят ясно, реалистично, сякаш безучастно. Тъкмо ниският праг на емоционална заинтересованост е причината, заради която можем да твърдим, че става дума за картини на професионален наблюдател. Тяхната стойност обаче не се изразява в разголена придирчивост, към която се стремят папараците. Петър Малина рисува внимателно и съсредоточено, но в същото време възприема своите идеи обобщено, почти без детайли. Затова може да изглежда, че платната му, въпреки ясната връзка с действителността, повече скриват, разкриват. Това се потвърждава и от факта, че дори когато изобразява съвсем конкретни места с конкретни хора, чието държане е повлияно от конкретни събития, на платната му дефилират предимно безадресни фасади на анонимни къщи и фигури, които в много отношения са техните живи образи.

Осъзнавайки това, че Петър Малина преднамерено избира темите на своите картини и че ръкописът му също не е случаен, не остава друго освен да констатираме, че не цели дословно да препише действителността такава каквато е и че реалността му служи за записване на друг тип информация. Обект на неговия интерес е именно едно от качествата, с което погледът разполага като средство и е в състояние да улови улична ситуация – става въпрос за неуловимостта. Изглежда, че Петър Малина е привлечен по-скоро от неуловимите тайни на обикновените моменти от ежедневието, отколкото от описанието на действителността. Моментът, който утихва толкова бързо, преди да сме успели рационално да го осъзнаем. От тази гледна точка можем да възприемем препратката към времето и преходността в заглавието на неговата изложба. Още повече, че името открито артикулира и с другата причина за картините му, а именно градът.

Градът е неизчерпаема и постоянно актуална тема – завладяващ архитектурен лабиринт до безкрайност обогатяван с витрини и прозорци, култивирана бетонна джунгла, която непрестанно променя своя облик. А днес това е по-близко до човека отколкото първоначалната стара природа, където парадоксално той се чувства по-застрашен. Градът е летлива комбинация от повтарящи се елементи – геометрични линии, повърхности, материали и ръбове, така е и в картините на Петър Малина. По някакъв начин урбанистичен е и неговият „конструктивен реализъм“, който можем да възприемаме като първа стъпка към абстракция. Това е най-видно, когато художникът насочва своето внимание към по-тесен сегмент от фасадата. Зумира детайла, който загубва опората си в контекста и се превръща в самостоятелна композиция. Този процес, водещ тихомълком към минималистичната безпредметност, е подчертан и от факта, че Петър Малина работи с дигитални изображения. Така живописта му е два пъти по-отдалечена от реалността, защото непосредственият модел не е обективната действителност, а кодираният файл с данни.

Същото се получава при него и с хората. Акцентът върху фигурите напомня за формата на неговите платна, като преобладават тези, на които е самата архитектура. При Петър Малина фигурите на са декор. Често те са основна тема и върху тях е съсредоточено цялото внимание. Въпреки това нямат изразителни индивидуални белези, не са й движещата сила на случващото се. Те стоят, отиват някъде, телефонират или пишат есемеси. Не действат безцелно, но е трудно да бъде разшифрована тяхната история, подсилват многозначността в маслените творби на Малина. Въпреки изобразените теми, местата и хората не са в първите редици на картините. Това са преди всичко образи на визуални схеми, които всички ние добре познаваме, затова можем да ги определим като самоиндетифициращи се, видимо и от двете гледни точки. Както от позицията на наблюдателя, така и от мястото на наблюдавания. А в това отношение можем да разглеждаме работата на Петър Малина като авто/портретна. В същото време обаче творбите му са дневник на изживените моменти, уловили чистото възприятие, атмосфера, зародишът на евентуалната история. С една дума мига. Посредством своите платна Петър Малина отново ни учи да гледаме – около себе си, но най-вече себе си. И това е основната скрита присъстваща плоскост в неговите картини. /Радек Уолмут/ 

 

Място на провеждане:

Rakovski 100   1000 Sofia Bulgaria

Дата: От: 27.04.2016 18:00
До: 30.05.2016

Организатор: Чешки център

April 25, 2016 · dobrina · Comments Closed
Tags:  · Posted in: Актуална информация, Други, Публикации на български, Събития, Текстове на български